tisdag 31 maj 2011

Äcklad och fascinerad

Jag vill egentligen inte ha äckliga bilder i min blogg, men idag måste jag bara göra ett undantag. Fast för att den som inte vill se ska slippa börjar jag med något ofarligt, som man alltså inte ska fortsätta rulla förbi om man, tja, exempelvis blir äcklad av att rensa avlopp.

Min musmatta. Hello!

Till saken! Vi har ett väldigt vitt och fint badrum. Det är dock kallt och var dessutom mycket dåligt städat när vi flyttade in (den där inhyrda städfirman det talades om ger jag inte mycket för). Men sedan jag bland annat moppat hela kakelväggarna blev det rätt trevligt ändå. Jag stör mig dock på att allt som ska vara funktionellt verkar vara felkonstruerat: toaletten spolar inte ner papper, tvättstället lutar så att vatten som hamnar på kanten alltid rinner av utåt, och så blev det nu stopp i avloppet i duschen. Jaja, det har kanske inte med konstruktionen att göra, men är det bara jag som undrar hur det fortfarande på 2010-talet inte finns bättre golvbrunnar, som är lättare att hålla borta håransamlingar och dylikt från?

Det är illa nog att själv bara kunna duscha i femsekundersomgångar, för att sedan vänta tre minuter på att vattnet ska rinna undan. Nu ska vi dessutom ha gäster som kanske vill ta sig en dusch (eller åtminstone inte vill att jag ska stå därinne hela dagen), så det här var liksom inget att gå och dra på. Med andra ord passade jag på att stryka en skjorta åt Mario, så fick han ta sig an avloppet. (Man ska ju tjäna på att vara sambo, right?)

Det dröjde bara några sekunder innan han glatt ropade på mig. Jag blev tvungen att gå dit och titta. Och se på katten, han skojade inte när han sa att det växte groddar bland tanthåren i golvbrunnen!

Teorierna är nu fler än någon egentligen mår bra av.

Då Mario stunden innan berättat om sina odlingar på jobbet och hur han planterat om och experimenterat under dagen, fick jag plötsligt onda aningar.

- Du tänker väl inte spara dem för att se vad det är för något?
- Där sa du något! Det hade jag inte ens tänkt på!

Hjälp.

Nåväl. Han gnolar fortfarande glatt från badrummet och tycks putsa insidan på vartenda rör innan han ger sig, så det är bara att vara tacksam.


Uppdatering:
Men nej. Avloppet blev dessvärre inte bra trots hans slit, och duschkabinen är konstruerad på så sätt att vi inte kan göra mer än så själva. Det blir till att se fram emot ännu en felanmälan i stället för att bara förbereda sig på besökshelg. Rackarns.