lördag 21 maj 2011

Cykla hem, etapp 1

När jag flyttade blev cykeln kvar på det gamla stället. Jag hade visserligen en chans att plocka upp den när vi hämtade saker från fryshuset, men då hade jag redan bestämt mig för att i stället cykla den hem till nya stället.

Det är ungefär en och en halv mil att åka, och det skulle man väl kunna ta i ett svep, men hur mycket motion jag nu än behöver är jag ju inte sådan att det passar mig särskilt bra att göra på det viset. Jag vill ju hellre njuta av färden, stanna och titta på saker efter vägen och så där. Dessutom har jag varit isolerad med mina vägglöss, tvättsäckar och flyttlådor så länge att jag verkligen behöver träffa folk.

Därför ringde jag först Göteborgskusinen och skapade sedan också ett evenemang på Facebook. Jag hade nämligen en idé om att om jag kunde hitta några personer som hade tillfällig plats för min cykel på en innergård eller i ett cykelförråd så kunde jag ju göra turen i etapper och dessutom få lite social kontakt under tiden jag trampade genom stan. Då kunde jag samtidigt ägna delsträckorna åt lite turistande, eftersom själva cyklandet inte skulle ta så lång tid åt gången.

Och det ser lovande ut. Jag tror att det är genomförbart. Enda riktiga svårigheten ligger väl i att hitta tidpunkter att åka då det passar att både hämta och lämna cykeln hos dem som har erbjudit den parkering, och då det dessutom passar mig och är skapligt cykel- och turistväder. Men det borde väl gå att fixa.

Igår kväll mjukstartade jag projektet med den första etappen. Den blev kort och inte så värst inriktad på turistande, om jag ska vara ärlig. Men jag ville gärna passa på att träffa Göteborgskusinen, och dessutom var det här ju omgivningar jag redan kunde ganska bra, så det fick bli en undantagssträcka.

Att jag var lite sen iväg hemifrån bidrog förstås också till att jag snabbade mig och inte hann titta på så mycket efter vägen, för först skulle jag ju ta mig till startplatsen, vilket innebar en timme på spårvagn och buss. Jag ville gärna anlända med bussen, eftersom det nästan alltid kommer folk med den som sedan kan utnyttjas som dörröppnare till huset jag inte längre har nyckel till. Och det fungerade.

Sedan gällde det! Ja, jag var faktiskt nervös för att cykeln skulle vara borta, trots att den stått på samma ställe i två år utan större problem. Men nu hade jag fått veta att det skulle bli cykelrensning i området nästa vecka (vilket jag faktiskt känt på mig när jag lämnade cykeln där, men vilket också hjälpte mig att verkligen ta tag i saken), och jag var lite orolig att det inte var samma datum som gällde för alla husen. Men cykeln var kvar, och äventyret kunde börja.

Snygg, va? Jag har faktiskt haft den i tjugo år ändå! Efter att ha stått orörd sedan förra sommaren var cykeln både dammig, klädd i spindelnät och dessutom både rostigare och med grisigare kedja än jag mindes, men efter lite ny luft i däcken gick den faktiskt bättre än jag hade vågat hoppas på. Varken jag eller cykeln var i fullt så dålig form som man hade kunnat tro. Skönt! Skönt var det också att komma ut i friskare luft efter att ha trängts på den fulla bussen, och sedan susa iväg i försommarkvällen.

Jag tog vägen förbi Renströmska villan, där det nu verkade vara klart och det hade blivit riktigt fint med parkeringar, planteringar och små uteplatser kring huset.

Lite längre fram stannade jag till för att lukta på syrenerna, och från ingenstans dök då en gosig katt upp och ville bo under min cykel. Men jag fick snart lov att dra vidare. Jag kom på mig själv med att av gammal vana säga "vi ses sen" som avskedsfras, men det lär vi väl inte göra, antar jag.

Och här var syrenen, förresten.

För att det skulle bli åtminstone någonting tidigare okänt under denna etapp tog jag en sväng in på Örgryte nya kyrkogård. Ni ser skylten och cykeln här, väl? Jag var där!

Jag gillar kyrkogårdar i allmänhet, men den här var kanske inte den mest intressanta jag varit på. Rätt platt och enformig, förutom kullen på bilden (för höjdarna, gissningsvis) som var lite mer spännande. Men jag hade bråttom, så mer än en snabbtitt blev det inte.

Sedan väntade nämligen trevlig samvaro med Göteborgskusinen och även Mjölbykusinen och Sköna H, som var på besök över helgen. Vi laddade upp inför Göteborgsvarvet idag (och olika slags deltagande i det) med läcker mat och en efterrätt som Göteborgskusinen uppfann, liksom bara så där. Glass, grädde, maränger, banan och chokladsås. Mmm!

Så nu står cykeln på Göteborgskusinens innergård i väntan på nästa etapp. Hoppas bara inte att någon tror att det är hennes cykel, med tanke på hur cyklar har en tendens att bli stulna när de är i hennes vård!