onsdag 18 maj 2011

Saker jag hann se innan jag flyttade

Jag känner att jag missade så mycket den här våren. Det där med att jag missar att vara ute när det kommer en tidig värmebölja är visserligen inget nytt, för det gör jag nästan varje år. Det brukar främst bero på pollenallergi, men också lite på att jag inte tar värmen på allvar. Jag har svårt att anpassa mig till att det plötsligt är varmt, och hinner inte reagera innan det är för sent. På något sätt tycker jag tydligen inte heller att det räknas med sommarvärme på våren, utan jag tänker väl mer eller mindre att jag ska vänta med att ha sommar tills det blir sommar på riktigt i juni eller juli (vilket det som bekant inte alltid blir).

Mest grämer det mig dock att jag missat så mycket av allt det vackra i naturen. Därför var jag väldigt glad den där kvällen ett par dagar före flytten, när jag fick en liten promenad från spårvagnen och hem. På vägen passerade jag några av de finast blommande träden i området och blev därpå närmast salig då jag upptäckte att häggen nedanför mitt fönster precis hade börjat blomma, innan jag hann flytta därifrån.


Hemma lade jag också märke till att hyresvärden tydligen till sist hade hittat en lösning på det eviga problemet med att folk lägger oönskad reklam ovanpå postfacken.


Det skulle ha varit intressant att se hur de tänker göra med den bänk som står intill postfacken, där många också dumpar skräp. Och med golvet. Kan man kanske luta hela huset så att allt bara glider undan?