torsdag 26 maj 2011

Ta närturistandet till nya nivåer

Jag hittade en gammal lista jag hade gjort över sådant jag skulle kolla upp, mer eller mindre turistigt. På den listan stod Frölunda torg med. Jag hörde talas om det för något år sedan och blev nyfiken, eftersom det låg i en för mig helt okänd del av stan, men sedan blev det inte mycket mer tänkt på det förrän det slumpade sig så att jag flyttade hit och kom att gå dit minst en gång i veckan.

Det har dock mest blivit så att jag hela tiden varit där i något särskilt ärende och därför egentligen knappt gått i mer än en affär åt gången, så när Pinglan i måndags kom på besök föll det sig naturligt (inte minst för att det fortfarande inte finns några bekväma möbler att sitta på hemma, så vi kunde lika gärna gå ut) att ta en ordentlig shoppingrunda.

Vi började med att ta varsin gigantisk tallrik god sallad på ett fräscht kafé med modern inredning och trevlig personal. Det var en alldeles ypperlig uppladdning inför vad som väntade. Egentligen redan innan vi påbörjat själva shoppandet, när jag visat Pinglan kartan över Frölunda torg, sade hon att hon måste komma tillbaka. Så stort är det.

Och stället levde faktiskt upp till förväntningarna. Där fanns alla de vanliga affärerna, de som gör att Mario och jag sällan kommer att behöva åka in till city, men också en del exklusiva butiker som är roliga att titta i men kanske inte direkt avsedda för oss. Då vi båda nyligen flyttat blev det en del inspirerande inredningsbutiker till en början. Sedan övergick vi till att prova kläder så det stod härliga till. Vi hann också hitta en renodlad partyaffär, vilket var något ingen av oss hade sett tidigare, samt upptäcka en ny klädaffärsfavorit med roliga tröjor, innan Mario ringde och erbjöd hemlagad mat på hemmaplan. Då gick vi hem och bubblade av oss på stackarn, men tog tacksamt emot den goda maten. (Ja, det är såå praktiskt att vara sambo, för då kan man bjuda hem vänner utan att behöva skämmas!)

Efter att ha satt oss ned efter en halv arbetsdag i affärerna kände vi dock att det var ett tag sedan senast och att vi tydligen börjar bli äldre, för oj, vad slitsamt det var. Tydligen var det så tröttande att det tog ett par dagar innan jag ens lyckades blogga om det.

Summan av kardemumman lär i alla fall bli att det går alldeles utmärkt att turista på Frölunda torg. Så nu vet alla det.