fredag 27 maj 2011

Ur flyttdagboken, del 4

Del 1, del 2, del 3.

Söndag 15/5

Det var omval i regionsvalet och vi hade fortfarande kvar våra gamla vallokaler, så nu fick vi en anledning att göra ett återbesök i våra gamla kvarter. Inte mer än två veckor hade gått, men vi enades snabbt om att det kändes som mer. Som alltid när man kommer tillbaka till något ställe där man var mycket förr började vi se på allting på ett väldigt nostalgiskt sätt, ja, nästan till och med förvånas över hur mycket som var sig likt. Det var rätt fascinerande. Två veckor. Det kunde lika gärna ha varit två månader, eller till och med år.


Måndag 16/5

Jag har stoppat saker i frysen för sanering lite efterhand, och inte alltid i någon särskilt logisk ordning. Det har lett till att några av de viktigaste grejerna hörde till det allra sista jag hade kvar att sanera. Och det är inte lätt att sköta någon företagsadministration när alla papper ligger i frysen, kan jag meddela. Men vilken skön bortförklaring: "Nej, jag kan inte sköta bokföringen idag, för fakturapärmen är i frysen."


Tisdag 17/5

Det har bott en nyckelpiga i vårt badrum ända sedan vi flyttade in. Jag såg den första dagen bakom duschkabinen, sedan skymtade jag den en dag på fönstret när jag duschade, men annars har den hållit en låg profil. Idag gick den dock omkring på en rulle toapapper, vilket var en tydlig förändring som jag tolkade som ett budskap. Och eftersom det var så lätt att bära ut den gjorde jag det. Hoppas att jag inte drabbas av en gruvlig hämnd nu. Men hur fina nyckelpigor än kan vara att titta på vill jag inte ha några insekter i mitt hem.



Torsdag 19/5

Idag fick jag min tredje, tror jag, gröna nyckel med posten. Då de tidigare kom när jag flyttade till Falun och till Göteborg (men inte inom Göteborg) är detta ytterligare ett tecken på att jag måste ha bytt stad igen nu. Den här nyckeln var av en lite annan modell än de tidigare, fulare tyckte jag först, men om den fungerar som myntattrapp är den välkommen, för vi har precis börjat storhandla med kundvagn och jag har faktiskt tänkt leta upp något slags myntersättare i de kvarvarande samlingarna.