tisdag 2 oktober 2012

Botaniska (Lundversionen)

En eftermiddag, när det visserligen blåste halv storm men också var vackert soligt, passade jag på att ta en sväng genom Botaniska trädgården efter jobbet.

Att jag skulle börja jämföra den med Göteborgs motsvarighet var naturligtvis oundvikligt, men jag försökte trots allt låta bli. Fast okej, den här är mindre, men eventuellt finare. Eller nej, men lika fin. Tror jag. Kanske påminner den snarare mest om Trädgårdsföreningen, om man nu ska jämföra med något i Göteborg. Men strunt samma. Det här är ett helt annat ställe, det är fint och jag skulle egentligen kunna promenera där på lunchen varje dag om jag ville, vilket är allt som betyder något just nu.

Det var fortfarande mycket som blommade, men jag finner ju ro i att titta på så mycket annat också, och det fanns det här (även om jag tills vidare fick nöja mig med att se växthusen från utsidan).

Där fanns sten, bland annat. Jag har aldrig förknippat Skåne med sten, men inte mig emot. Jag är som bekant mycket förtjust i allt från grus till hela berg.

Och vatten! Man får inte vara alltför nogräknad när det gäller sådant på det här stället, men går jag med på att traska runt en damm för att få sinnesfrid så vet jag nu var jag kan hitta vatten även i Lund.