söndag 11 november 2012

Kulturen

Jag hade massor med idéer för vad jag skulle göra av dagen här i Lund igår, men efter en del velande bestämde jag mig för att i alla fall börja med ett besök på Kulturen. Och det var ju tur, för där fanns så mycket att se och läsa om att jag lätt hade kunnat ägna mer än de fyra timmar de har öppet så här års åt att strosa omkring och titta på utställningar och byggnader.

Efter att ha börjat med att studera runstenar och dödskallar och läsa om alla dessa gamla hantverksyrken som jag numera stöter på till vardags i gamla texter på jobbet, gick jag länge runt ute bland husen och fick en glimt av detta gamla Danmark.

Och solen sken!

Åtminstone till en början.

När jag kom till lapidariet (stenmonumentssamlingen) hade det hunnit bli gråruskigt igen, men desto mer mystiskt så! Å, när jag blir stor ska jag ha ett eget lapidarium.

I ett av husen tittade jag på en trevlig utställning om bokkulturen, boktryckarkonsten och sådant. Fast jag märkte faktiskt av att jag inte längre alls är lika imponerad av att ha böcker från 1500- och 1600-talen framför mig, även om de förstås är helt fantastiska.

Om jag skulle klaga på något på Kulturen i Lund skulle det möjligen vara den stundom ologiska och opedagogiska ordningen på informationsskyltarna, som inte alls verkade vara placerade efter hur besökaren vanligen rör sig genom rummen. Och när de var det kunde de i stället tvinga en att läsa från höger till vänster. Detta kunde enkelt göras bättre.

Men annars var allt mycket trevligt. Jag återkommer gärna.