tisdag 13 november 2012

Saluhallen (fortfarande i Lund)

En dag tittade jag in i Saluhallen på väg hem från jobbet. Precis som "alla" saluhallar av rang håller den tydligen på att byggas om, renoveras, piffas till eller vad vet jag, men i alla fall var delar av den en byggarbetsplats. Det övriga jag hann se under den minut jag svischade igenom byggnaden var några restauranger (eventuellt inte för mig?), ost, fisk (fast den kände man som vanligt främst lukten av) och vin (i form av Systembolaget).

Så tja, ska man imponera på mig som bott mitt emellan tre förstklassiga saluhallar i Göteborg får man nog ta och piffa färdigt och erbjuda lite mer ätbart eller i alla fall lockande. Typ nötter. Jaja, fisk och allt sådant där är förstås också helt okej, men jag vill att det ska vara ett större utbud i en saluhall om det ska vara värt en turistsväng dit. Och det är ju för att turista man går dit, eller hur?

För säkerhets skull gick jag in en sväng till en annan dag, men det blev ungefär likadant. Jag gick så fort att det omöjligt borde gå att skriva så mycket som jag redan gjort om upplevelsen. Nej, nej, dåligt av mig. Jag gör ett nytt försök när förutsättningarna verkar mer gynnsamma (vilket jag ser nu borde vara redan om en vecka!).

Här kommer ett par exteriörbilder ändå:

Saluhallen från ett håll.

Och från ett annat håll. Jag misstänker starkt att detta räknas som huvudentrén, även om den inte syns för alla bussar och hamburgare.