söndag 9 december 2012

Botans växthus

Idag var Lunds centrum som en helt annan värld än den jag såg igår. Knappt en människa var ute när jag gav mig ut på nya äventyr på förmiddagen. Först tänkte jag att det berodde på att halva befolkningen är studenter, och att de förstås fortfarande låg och sov, och kanske hade de stängda affärerna något med saken att göra också. Sedan tänkte jag att det faktum att allt såg ut så här














också kan ha haft något med saken att göra. Men jag hade lämpligt nog sparat en del inomhusturistande till idag, så mina planer behövde inte ändras på grund av lite väder.

Jag gick till Botaniska trädgården, vars växthus jag tidigare inte fått tillfälle att gå in i, men nu blev det alltså av. Och jag klev rakt in i den varma, fuktiga, jorddoftande djungeln, som såg ut så här














tills jag insåg att jag var så illa tvungen att torka av glasögonen. Därefter kunde jag njuta även med hjälp av synsinnet.

Mmm, grönt!

Det finns flera olika växthus, som snarare är sammanhängande delar som man enkelt rör sig mellan, där växter från olika slags klimat och miljöer samlats till en skön helhet. Och det känns betydligt större invändigt än det ser ut från utsidan! Min åsikt att denna botaniska trädgård är som en kombination av Botaniska och Trädgårdsföreningen i Göteborg stärktes ytterligare, med tanke på att allt det bästa som utmärker de två trädgårdarna verkar finnas på liten yta här.

Till exempel en näckrosdamm.

Och! Dessutom finns det faktiskt också djur att titta på i växthusen här, bland annat skojiga små vaktlar som knatar omkring och jobbar med renhållning och sådant. Häftigt.