tisdag 11 december 2012

Livets museum

Och när jag ändå är igång med uppsamlingsheatet för hittills ickebloggade turistupplevelser i Lund ska jag också passa på att nämna Livets museum, som jag för ett par veckor sedan fick chansen att se utan att ens behöva planera in det själv. Mycket lämpligt. Dessutom fick jag besöka det på arbetstid, efter museets ordinarie öppettider, i trevligt sällskap och med guidad tur och allt, så förutsättningarna var absolut de bästa.

På hemsidan jag länkar till här ovan står inte så förfärligt mycket om vad det är för ett slags museum, men sammanfattningsvis är det "världens längsta museum ... i förhållande till sin bredd" (eller något sådant), där man kan beskåda Oscar Wildes brors förlossningstång (påstås det) samt en massa andra medicinhistoriska prylar som på ett eller annat sätt tycks kunna knytas till kända personer som verkat i Lund, haft en kompanjon som en gång hälsat på en moster i Lund eller åtminstone gått i samma skola som någon som haft en kusin vars svåger en gång hörde talas om Skåne. Eller så. Därutöver får man där eventuellt lära sig ett och annat om människokroppen. (Ja, jag skriver "eventuellt", eftersom vissa människor ju redan vet allting, så jag vill inte lova för mycket.)

Det är ett mycket modernt museum, sett till alla möjligheter till interaktion, vilken teknik som används för att låta besökarna ta del av informationen och hur det hela anpassats till olika åldrar. Museet kan absolut rekommenderas.