lördag 8 december 2012

Stadsparken i vinterskrud

(Läs gärna detta inlägg först. I alla fall om du vill förstå vad jag refererar till. Men det är förstås helt frivilligt.)

Det dröjde inte ända till sommaren innan jag fick chansen att se Stadsparken i Lund en solig och ledig dag. Fast det råkade förstås vara vinter och inte så mycket folk ute. De som var där hade i stort sett ärenden som hade antingen med fotografering eller med hundrastning att göra. Tystnaden och den gnistrande snön gjorde mig plötsligt sugen på att åka skidor, men den känslan varade bara några sekunder. Sedan nöjde jag mig med att njuta av det vintriga precis som det var, vilket jag ju i själva verket tycker är betydligt mer behagligt än att streta fram med ett antal motvilliga pinnar fästa vid händer och fötter.

(Dock såg jag senare ett par barn som åkte skidor i parken. Jag hade aldrig väntat mig att det fanns folk som ens ägde skidutrustning i Skåne, fördomsfull som jag är. Men alla säger ju att det inte är snö här, så vad skulle jag annars tro?)

Hur som helst, här kommer lite bilder som kompensation för frånvaron av sådana senast. Att det råkar vara en annan årstid än då tycker jag inte gör så mycket. Det blir förmodligen fler årstider att spana in och fota där vad det lider.

Exempel på "öppna ytor" och "vägar".

Exempel på "fågeldamm".

Exempel på "(inbjudande?) parkbänk".



Exempel på "spännande gång".

Exempel på "observatorium". (Från fel håll, ja, men det var ju där det var sol.)

Exempel på andra "fina byggnader".

Exempel på utsmyckning.

Exempel på växthus av den typ en gärna skulle vilja (att ens mamma skulle) ha.