lördag 8 december 2012

When in Lund

Nu var det faktiskt inte bara shopping jag ägnade denna bonusdag i Lund åt, även om föregående inlägg kan få det att verka så. Men nej, för det var en sådan underbart lång, ljus och ledig dag, då jag lyckades med konststycket att göra precis så som jag mer eller mindre medvetet nästan alltid vill göra på lördagar (och andra lediga dagar för den delen).

Jag fick en "tidig sovmorgon", vilket är något nästan övernaturligt, då det innebär att både sova ut, inklusive vakna skönt och kunna dra sig en stund, och att komma upp och ut så tidigt på dagen att timmarna verkar räcka till hur mycket som helst. Och som om det inte skulle vara nog med att få en hel drös timmar med dagsljus, motion och aktivitet så gick tiden helt ologiskt sakta, så tvärtemot vad som brukar vara fallet (när min tidsoptimistiska hjärna planerat något) hann jag med inte bara allt jag tänkt mig utan ungefär lika mycket till.

Givetvis blir det en sammanfattning i form av en serie bilder:

Lite stillsam torghandel på Mårtenstorget. Ja, något mer än två äldre herrar som möttes och stannade och pratade innehöll den allt, men detta försiggick mest bakom den stora granen där. Jag vet inte riktigt varför jag tog just den här bilden, och ännu mindre varför jag bryr mig om att visa upp den, så vi går vidare.

Folk som stannat för att fascinerat beskåda snön i Lundagård. Eller så var de, liksom jag, mer eller mindre turister, och fotade lite mer "ordentligt". Det gjorde ju faktiskt jag också, men här hamnade bilderna tydligen inte.

Istappar på Domkyrkan. Ah, nu har jag en teori om varför jag idag envisas med att visa de mest obegripliga bilderna. Alla de klassiska vykortskompositionerna har ni antagligen redan i era egna album, eller så är de åtminstone lätt framgooglade.

Jag fick ett infall och gick in i Domkyrkan och beblandade mig på allvar med turisterna, och nu fick jag se lite mer än vad jag hann med när jag gjorde mitt första besök där i augusti (vilket inte alls ombloggades, nej, eftersom dagsturen till Lund då orsakades av en i högsta grad hemligstämplad anställningsintervju). Nu har jag sett såväl krypta som julkrubba och, med perfekt tajming, det astronomiska urets uppvisning.

Då somliga (som nog inte sett det sagolika UB) envist vidhållit att jag borde turista mig iväg till Stadsbiblioteket, gav jag efter och slank in en sväng där under min stadsvandring. Det första jag fick syn på var språkvetenskapshyllan, så även om det nog är av helt andra skäl "somliga" uppskattar biblioteket är jag benägen att hålla med om att det verkar vara ett bra bibliotek. (Och en bra stad att vara språkintresserad i.) Boken där till vänster är förresten ungefär alla svenska lexikografers heliga skrift, kan man väl säga.

Om det känns konstigt med dessa ovanligt oturistiga turistbilder kan jag trösta er med att jag var i Stadsparken också. Inlägg om det, med traditionell bildredovisning, följer, och i och med detta blir förhoppningsvis ordningen återställd för tillfället.