fredag 1 februari 2013

Ett rum

En vänjer sig. Till exempel är det tydligen så lätt att vänja sig vid att bara ha ett rum som är ens eget att det är svårt att förstå att det går bra att ta för sig av hela ens nya, egna lägenhet.

Nu är det i och för sig officiellt en etta jag har, men den är så stor att det utan svårigheter blev en tvåa av den så snart jag ställt sängen i det underliga matrumsliknande utrymmet bredvid köket, som är stort nog som kök och matplats ändå.

Det egentliga rummet fylldes med grejer, fungerade bra som byggplats för möbler och har med tiden blivit lika färdigt att bo i som övriga delar av lägenheten. Men vad ska jag nu ha det till? Eftersom jag tillbringar större delen av min lediga tid sovande eller pysslande med matrelaterade aktiviteter blir det i stort sett bara att jag går in i Rummet för att justera persiennerna med jämna mellanrum. Det tycks vara lite som forna dagars finrum, det vill säga något som bara används vid högtidliga tillfällen.

För att råda bot på detta ägnade jag fredagskvällen åt att iordningställa det sista i min fina arbetshörna. Fast den enda datorn som är framme står fortfarande på köksbordet, så gissa en gång var jag sitter!

Jaja, kanske får jag en anledning att testa min nya, fina soffa när jag väl skaffar mig en tv. Om jag inte ställer den senare i köket, förstås. Det är ju så praktiskt att ha allt på samma ställe.