måndag 4 februari 2013

"Grönt"

Det är många som har sagt att det ska vara ett särskilt grönt område jag har flyttat till. Att det är mitt i vintern kan väl vara en förklaring till att jag inte riktigt har märkt av det, för dels har jag därmed mest förflyttat mig längs de stora bilvägarna, dels är det nästan alltid mörkt när jag är ute.

Ja, och just det, det är vinter. Det är i och för sig inte av så stor betydelse i Skåne, för nu är snön åter borta och vårlökarna tittar upp i trottoarernas rabatter.

Trottoargrönt.

Sedan slog det mig när jag var ute och gick att skåningarna kanske inte menar samma sak som jag med "grönt"?

Själv tänker jag på trädgårdar, parker i allmänhet, skogsdungar, buskage och helt enkelt lite allmänt obebyggd mark -- så som jag är van vid att sådan ser ut.

Här, börjar jag ana, ses obebyggd (och ouppodlad!) mark främst i form av stora gräsytor. Som man kan spela fotboll på? Eller golf?

Fotbollsgrönt.

Golfgrönt.

Å andra sidan är ju gräset grönt även så här års, så det kan hända att det fungerar bättre än träd som mått på hur "grönt" ett område är.

(Okej, tittar jag noga ser jag ju att det finns träd på bilderna, och de blir sannolikt gröna och fina redan under den tidiga sydländska våren. Ah, Södern!)

På tal om grönt, förresten, så är en mycket trevlig detalj (som inte är alltför obetydlig) här i Skåneland all murgröna som växer och klättrar hejvilt på allt från murar och staket till träd och husväggar. Och den är faktiskt grön fast det är vinter, vilket är mycket uppiggande. Dessutom är den en av de där små sakerna som får mig att känna att det är ett främmande land jag har flyttat till.

Vintergrönt och exotiskt.