söndag 17 februari 2013

Köpenhamn

Med gårdagens utflykt till Köpenhamn följde en hel rad "första" någonting. Bland annat var det helt enkelt första gången jag var i just Köpenhamn. Och målet med resan var för min del egentligen främst att ta mig dit innan februari månads utgång, vilket jag uppenbarligen lyckades med utan svårighet. Mitt sällskap för dagen, en kollega lämpligt nog minst lika utflyktslysten som jag själv, hade dock sett ut ett tämligen okänt ställe att besöka.

Vi hängde på låset när Cisternerne öppnade, och det visade sig vara ett smart drag, för detta är något som med fördel upplevs när ingen annan är där. I de enorma gamla underjordiska vattencisternerna finns nu en utställning med modern glaskonst. Det låter kanske inte så imponerande, men lokalen, svagt upplyst, kall, fuktig, med stalaktiter och den där doften och känslan som enbart finns under jord och som jag kort och gott älskar, i kombination med just dessa glasföremål och annan konst var helt magisk. Åk dit, ni som kan!

Det är inte tillåtet att fota därinne, så ni får nöja er med en bild på entrén. Å andra sidan var det lika bra att få koncentrera sig på själva upplevelsen.

Sedan blev det ett oplanerat besök på Carlsbergs bryggeri, med rundvandring på museet, häng i baren och småfnissigt inventerande av prylshoppen. Allt detta fann jag extra roligt eftersom det var något som jag inte själv skulle ha kommit på att göra, men det var absolut mycket intressant och lärorikt i vilket fall som helst.

Byggnaderna på området ser ut på olika sätt, bland annat i många fall så här.

Men också så här.

En del av världens största samling med oöppnade ölflaskor.

Öl ingår i biljettpriset, så atte ... Ja, det är klart att jag smakade. De som känner mig väl inser nyhetsvärdet i detta.

Eftersom dagen blir lång när "utomlands" ligger bara en halvtimmes tågresa bort hann vi sedan med att traska runt på gatorna i halva Köpenhamn, kändes det som. Så jag fick mig en dos även av mer traditionella turistmål, som Strøget och Nyhavn.

Till och med jag kände omedelbart igen denna vy på långt håll.

Denna dag blir med stor sannolikhet ett långlivat minne. Lite hjälpte det förstås till att vädret var gråast tänkbara och att det var tärande råkallt överallt där vi var. På sina håll var det också betydligt mer snö än i exempelvis Malmö.

Fast intill Tivoli såg det trots allt ut så här.

Det är svårt att slita sig från riktigt bra utflykter, så vi hängde kvar på stationen en stund. Även den är faktiskt ganska fin.

Modelltåg!

Mycket nöjd med dagen. Mycket, mycket nöjd med första mötet med Köpenhamn.