tisdag 12 februari 2013

Tre på två dagar

Jag tycker faktiskt att det får vara någon måtta på hur negativa folk är till allt möjligt. Ett konkret och specifikt exempel är mångas inställning till gallerior och köpcenter. Ska jag behöva försvara mig för att jag besöker dem, eller?

Nej, såklart inte, men jag kanske blir tvungen att förklara att det finns olika slags shopping. För det gör det. Och olika slags shopping leder till olika slags behov i samband med själva shoppandet. Det är inte konstigare än så.

Vissa människor shoppar för att de gillar det, har jag förstått. Då antar jag att det är viktigt med unika butiker, trevliga affärsstråk, högkvalitativa kaféer och restauranger, vackra miljöer och vad det nu kan vara.

Andra går och handlar för att det är något de behöver köpa. Ibland vet de exakt vad de ska köpa och var, och då är det enda viktiga om rätt butik finns på bekvämt avstånd. Andra gånger kanske det finns ett behov av något (kläder, skor, lampor, billiga accessoarer till en maskerad, en del till en servis en släkting samlar på, billigt krafs ... vad vet jag?), men det behövs letande i flera butiker av samma slag för att hitta bästa priset eller trevligaste varianten. Och det ska helst gå fort, inte krävas förflyttning mellan stadsdelar eller ens ut i regnet mellan affärerna. Då är det rätt praktiskt med alla kedjorna och lite till samlat under ett tak i en och samma köplada. Och det spelar absolut ingen roll hur denna plåtlåda (eller vad det nu är) ser ut utanpå.

Om ni inte redan hade räknat ut det ingår jag för det mesta i den senare gruppen. Delvis beror det ju på att jag på många, många år inte haft förmånen att kunna shoppa för nöjes skull, men till lika stor del tror jag att jag är tämligen ointresserad av själva strosandet i och mellan affärer. Någon gång om året räcker. Då åker jag gärna till Lund eller Falun eller vilken trevlig stadskärna som helst och knatar fram och tillbaka på trottoarerna. Däremellan är jag rätt nöjd med den fördel det innebär att bo i en storstad och ha ett enormt utbud av gallerior.

Den jag har närmast, Entré, är inte precis något Frölunda torg. Men där finns de viktigaste butikerna och lite av varje som jag kan få för mig att införskaffa snabbt och på väg hem från jobbet. I söndags var jag som jag nämnde inne i centrum och då passade jag på att spana in Triangeln. Det gjorde jag enbart på grund av en enda butik, som jag annars enklast åker till Burlöv center för. Det finns för övrigt tre sådana butiker, som jag behöver men som inte finns precis överallt, så där som de största kedjornas butiker gör (vilket för övrigt fortfarande får mig att häpna, jag som inte ens tar en per stad för given). Så en av de butikerna blev det en tur till, med gott resultat, men annars var Triangeln bara just så deprimerande som jag förstår att andra anser om nästan alla kluster av butikskedjor. Att det för tillfället var en rörig och mörk byggplats bidrog förstås, men jag tror inte att jag kommer att åka dit speciellt när det blir klart heller.

För igår hann jag in en sväng på Emporia i Hyllie. Oj, vad många negativa ord jag hört om detta ställe! Gissa om jag var nyfiken! Och jisses, vad imponerad jag blev! Här fanns något som inte bara kunde mäta sig med Frölunda torg, utan som kanske faktiskt kan bräcka mitt tidigare favoritshoppingställe. Nu såg jag visserligen bara en bråkdel av det gigantiska Emporia-bygget, men det jag hann uppfatta var att alla "de tre avgörande" fanns där de skulle, förutom förstås allt det vanliga, och att det dessutom kom i en ovanligt tjusig förpackning.

Enda nackdelen skulle vara att det ligger på andra sidan Malmö från mig sett. Tänkte jag säga. Sedan insåg jag att jag tar mig dit på 20 minuter med kollektivtrafik, och hur många sådana ställen skulle jag nå på den tiden med buss eller motsvarande i någon stad? Just det. Jag lär åka dit igen. So shoot me.