lördag 23 februari 2013

Veckans lilla utbrott

Allt får en göra själv. Inte bara det väntade, som en av naturliga skäl måste göra när en är ensam om ett hushåll, utan även det där som en så naivt tror att andra ska göra. Men folk kan tydligen inte tänka nuförtiden. Det är väl för jobbigt eller tidskrävande eller något. Så då måste jag göra det.

  • Måste tigga och be hyresvärden om hyresavier för att kunna betala hyran.
  • Måste ringa, mejla, felanmäla och tjata om allt annat som hyresvärden också borde ha upplyst om och tillhandahållit redan vid nyckelutlämningen.
  • Måste googla mig blå efter information som personer som sitter inne med kunskapen och som vet att jag behöver få del av den hade kunnat ge mig snabbt och smidigt och, inte minst, långt innan jag blev galen av frustration.
  • Måste ägna första timmen av mitt tvättpass åt att vänta på, lokalisera och ringa på hos den granne som tvättat kvällen innan och som "glömt" att hen tvättade. Därefter även tömma maskinerna efter samma granne medan hen klär på sig. (Och jag som tänkt tvätta bara lite för att spara tid får nu tvätta bara lite för att jag inte skulle hunnit mer ändå. Note to self: Sluta planera för din lediga tid så länge du bor i flerbostadshus. Grannarna kommer ändå bara att hålla dig vaken när du tänkt sova, blockera de utrymmen du tänkt använda och för övrigt göra allt de kan för att stoppa dina planer.)
  • Måste städa upp och ställa till rätta efter andra människor (som inte orkar, som inte tänker, som inte har någon som helst förståelse för att deras handlingar påverkar omgivningen) överallt.

Och sedan frågar folk mig om jag sett på tv (eller kopplat in den för den delen), när jag ska blogga, vad jag ska göra på kvällarna och så vidare. Nåväl, från och med nu behöver jag åtminstone bara hänvisa till detta blogginlägg som svar på den frågan.

Uppdatering:
Den glömska grannen och jag avtalade möte i tvättstugan efter knappt en timme, för att hen skulle kunna hämta sina grejer när jag var där och det var upplåst. Jag väntade i nästan en halvtimme. Tror ni att grannen kom? Nej, just det. Somliga har antingen extremt lite i huvudet eller så bryr de sig extremt lite om sina medmänniskor, alternativt sin egen tvätt. Men varför i så fall alls tvätta kläderna? Nej, nu har jag varit generös nog för stunden. Jag är faktiskt less på att ägna mitt liv åt att vänta på andra, och i synnerhet folk som inte visar mig någon respekt.